Strikte parkeernormen blokkeren woningbouw
Drie aanbevelingen voor slimmer parkeerbeleid

Gemeenten maken onvoldoende gebruik van de vrijheid die zij hebben bij het vaststellen van lokaal parkeerbeleid. Dat leidt ertoe dat parkeernormen bouwplannen vertragen of zelfs blokkeren. Preciezer gesteld: hoge parkeernormen en de daaruit volgende hoge parkeereisen staan alle vormen van verdichting in de weg. Platform31 deelt drie aanbevelingen om dit te voorkomen.
Zowel nieuwbouw als beter benutten van bestaande woningen loopt in de praktijk vaak tegen parkeerproblemen aan. In veel gemeenten staat de parkeereis bij een vergunningaanvraag gelijk aan de vastgestelde parkeernorm. Zij eisen bovendien dat parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Dit maakt woningbouwprojecten vaak onhaalbaar.
Dilemma: meer woningen of parkeerplekken?
Om het woningtekort aan te pakken, worden extra woningen gebouwd in bestaande steden en dorpen door woningen te splitsen of door optoppen, ondertoppen, het stimuleren van woningdelen en transformatie van leegstaand vastgoed. Deze verdichting leidt tot extra parkeerdruk in gebieden waar al veel auto's staan. Velen beschouwen strakke parkeereisen als een vast gegeven. Regelmatig verzuchten woningzoekenden en bestuurders: "Wat is er nou belangrijker, een woning of je auto voor de deur kunnen parkeren?"
Het dilemma speelt in grote steden en kleinere gemeenten. In landelijkere gebieden gelden nog vaak oude, hoge CROW-parkeernormen die zorgen voor vertraging of afstel van woningontwikkeling.
Het kan ook anders
Een groeiend aantal gemeenten kiest voor aangepast beleid dat woningverdichting mogelijk maakt en tegelijk zorgvuldig omgaat met parkeerruimte. Denk aan betaald parkeren, nul-vergunningsopties, meer maatwerk in parkeerbeleid en beter gebruik van bestaande ruimte op straat. Zo ontstaat extra woonruimte zonder extra parkeerproblemen.
De handreiking 'Slimmer parkeerbeleid' van Platform31 biedt hiervoor aanbevelingen en praktijkvoorbeelden. Deze helpen gemeenten, initiatiefnemers en andere partijen om verdichting binnen de bebouwde kom mogelijk te maken.
Drie aanbevelingen voor slimmer parkeerbeleid
1. Benut betaald parkeren en nul-vergunningopties
Door parkeerregulering kunnen gemeenten sturen op autobezit en de parkeernorm verlagen of zelfs op nul zetten. Wel vraagt dit om een zorgvuldige, gebiedsgerichte aanpak. Stapsgewijze invoering en communicatie zijn cruciaal voor draagvlak bij bewoners.
2. Baseer beleid op de feitelijke situatie en differentieer
Gebruik actuele CROW-kengetallen en eigen data over autobezit. Differentieer beleid op locatie, woningtype, doelgroep en beschikbaar deelvervoer. Zo voorkom je onnodig hoge parkeereisen en behoud je controle over parkeerdruk.
3. Maak gebruik van bestaande ruimte op straat
Beoordeel of parkeerplaatsen in de openbare ruimte kunnen volstaan. Kijk naar dubbelgebruik, gebruik bestaande parkeerterreinen, pas straatinrichting aan of voer eenrichtingsverkeer in om ruimte te winnen. 'Parkeren op eigen terrein' hoeft niet altijd de standaard te zijn.
Initiatiefnemers willen duidelijkheid
Veel initiatiefnemers lopen aan tegen onduidelijkheid over parkeereisen. In Eindhoven is een rekentool ontwikkeld waarmee initiatiefnemers locaties kunnen beoordelen op parkeermogelijkheden en kansrijkheid. Naast zorgvuldig parkeerbeleid levert zo'n instrument versnelling op.
Bekijk ook de praktijkvoorbeelden op de website van Platform31.
Bron: Platform31 - 29 april 2025
Foto: BPD