Oude parkeernormen remmen woningbouw en duurzame mobiliteit

22 juli 2025
1 minuten leestijd
gebiedsontwikkeling

Bijna alle gemeenten hanteren nog parkeernormen gebaseerd op verouderde cijfers van het CROW. Deze cijfers sluiten niet aan op het huidige autobezit en belemmeren woningbouw en duurzame mobiliteit, stelt mobiliteitsadviesbureau Goudappel. Sinds 2024 zijn nieuwe kerncijfers beschikbaar, maar 90 procent gebruikt nog verouderde data.

De kencijfers worden volgens Goudappel nog te vaak als harde norm gezien, terwijl gemeenten ze juist moeten vertalen naar lokaal passend beleid. Vooral bij appartementen en sociale huur is de parkeerbehoefte vaak lager. Gemeenten realiseren daarmee vaak niet de juiste hoeveelheid parkeerruimte.

Ook NEPROM ziet dat gemeenten auto's structureel te veel ruimte geven, vaak door politieke keuzes of gebrek aan kennis. Eén parkeerplek kost al snel 25.000 tot 60.000 euro en neemt 12 tot 15 vierkante meter in beslag. Ruimte die ook gebruikt kan worden voor woningen.

NEPROM's advies is om te sturen op mobiliteitsnormen in plaats van parkeernormen, vooral rond ov-knooppunten. Daar kunnen strengere regels en beter gebruik van de ruimte bijdragen aan meer woningbouw.

Gemeenten missen vaak inzicht in hun parkeerdata en de vertaalslag naar beleid. Goudappel pleit voor een datagedreven, wijkgerichte aanpak. Minder parkeerplaatsen werken alleen als duurzame alternatieven beschikbaar zijn, zoals ov, fiets en nabijgelegen voorzieningen.


Bron: Stadszaken - 15 juli 2025
Foto: John Matychuk (Unsplash)